CoachStories 1: “Wat zou jij doen?”

Even heel eerlijk…

Gebruik je, als manager, dit antwoord wel eens richting jouw collega’s en medewerkers? Als je antwoord hierop “nee” is, moet je vooral niet meer doorlezen. Anders word je zelfs nog op gedachten gebracht om het te gebruiken.

Regelmatig krijg je als manager problemen, kwesties of andere zaken voorgelegd door jouw medewerkers en collega’s. In eerste instantie heb je soms geen enkel idee wat je hiermee moet. Door de ander te vragen naar zijn of haar input, koop je dan ‘tijd’ om na te denken en af te tasten met welk antwoord of advies diegene tevreden is. Het gevaar hiervan is dat je als manager meer bezig bent met je eigen antwoord te bedenken, dan dat je de hulpvraag goed in beeld probeert te krijgen.

In de afgelopen decennia is de dagelijkse agenda van de manager steeds voller geraakt, heeft hij meer vergaderingen, nemen de deadlines toe, komen er steeds meer rapportages bij en ligt er nog veel meer te wachten. Dus is het aantrekkelijk om de ander te wijzen op het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Maar, stimuleert dit iemand om zelf na te denken bij zo’n antwoord? Het stimuleert eerder de afstand tussen jou en je collega.

Begrijp het goed! Het is niet de bedoeling dat je als manager elk probleem op je schouders neemt. Maar wat is er mis met aandacht besteden aan een gezamenlijke zoektocht naar het daadwerkelijke knelpunt van de ander? Een open en eerlijk antwoord is dan het sterkste middel, wanneer we een open en eerlijke communicatie willen hebben. En laat dat nou vaak één van de speerpunten zijn bij de uitslagen van de medewerkertevredenheidsonderzoeken.

“Goede vraag, ik heb het antwoord niet, laten we tijd nemen om te onderzoeken waar de schoen wringt….”, zou zo maar eens je nieuwe antwoord kunnen zijn, waardoor je allebei nog meer succes weet te behalen.